Berita Terkini

ROG Phone Pesaing Hebat Untuk Gaming Phone Lain


Selepas berbulan-bulan khabar angin dan akhirnya ASUS telah menjadi pengeluar terbaru pasaran gaming phone. Ianya telah rasmi dengan pelancaran ASUS ROG Phone yang berlangsung di ROG Press Event sempena Computex 2018.


Salah satu tarikan utama telefon ini adalah chipset prosessor Snapdragon 845 yang telah dipilih dengan bantuan daripada Qualcomm dan dapat ia dikatakan lebih tinggi daripada variasi cip yang biasa. Sebgai contoh, Snapdragon 845 standard mencecah sehingga 2.8GHz manakala unit di dalam ROG Phone mencatatkan pada 2.96GHz.


ROG Phone juga dilengkapi dengan 6-inch full HD + 18: 9 AMOLED Display yang mempunyai refresh rate 90Hz, masa tindak balas 1ms, 108% DCI-P3 gamut dan menyokong HDR melalui cip pemprosesan imej khusus. Telefon ini juga dilengkapi dengan RAM standard 8GB LPDDR4 dan penyimpanan dalaman 512GB UFS2.1.


ASUS telah melancarkan GameCool vapor-chamber cooling solution ke dalam Telefon ROG untuk menyejukkan telefon berprestasi tinggi ini. Bukan itu sahaja, syarikat itu juga telah mencipta kipas penyejuk luaran yang dipanggil AeroActive Cooler yang bersesuaian dengan ROG Phone untuk membantu mengurangkan habanya. Pengguna juga boleh menetapkan kelajuan kipas menggunakan aplikasi Game Center pada peranti.


Pasukan ROG turut memikirkan keselesaan pemain apabila menggunakan ROG Phone dan ini dapat dibuktikan pada port USB Jenis-C yang berada sisi. Dengan port ini, kabel USB tidak akan menganggu pemain apabila mereka memegang peranti itu dalam kedudukan landskap. Pengguna juga boleh memasangkan headphone jack berasaskan 3.5mm dengan cara yang sama tetapi ia hanya boleh dilakukan hanya apabila AeroActive Cooler dipasang.

ROG Phone juga dilengkapi dengan touch sensors yang boleh diprogramkan yang dikenali sebagai AirTrigger. Di samping keupayaan force-feedback dan dual front-firing speakers yang dipasangkan bersama smart amplifier. Tidak hairanlah, ASUS memutuskan untuk binaan pencahayaan Aura RGB dan Aura Sync Support ke dalam telefon gaming pertamanya.


ROG Phone mempunyai kamera 12MP dan di belakang bersama kamera lain 8MP dengan lebar 120 darjah serta 8 MP kamera lain di hadapannya. ROG Phone ini turut hadir dengan bateri 4000mAh yang menyokong teknologi penjagaan langsung HyperCharge milik ASUS sendiri yang nampaknya mampu melakukan pengecasan bateri yang lebih cepat sambil mengekalkan suhunya dan dapat menyokong Qualcomm QuickCharge 3.0 dan QuickCharge 4+.



Dengan statusnya sebagai telefon gaming, ASUS juga mengeluarkan beberapa aksesori untuk ROG Phone. Antaranya ialah TwinView Dock berupaya menjadi dual skrin dan mempunyai bateri tambahan 6000mAh. Terdapat juga Mobile Desktop Dock untuk pengguna yang ingin bermain dengan telefon menggunakan keyboard, mouse, dan external display.


ASUS juga telah bekerjasama dengan pengilang gamepad dan telah menghasilakan Gamevice untuk menyokong gamepad Android. ROG Phone juga menyokong WiGig Dock ASUS yang membolehkan pengguna menikmati aplikasi dan permainan pada external display tanpa wayar.