Berita Terkini

PUBG Corp Akhirnya Menyaman Fortnite Kerana Pelanggaran Hak Cipta



PUBG Corp telah memberi komen mengenai persaingan yang menyokong dan telah memfailkan tuntutan mahkamah terhadap Epic Games kerana pelanggaran hak cipta di Korea Selatan. Kes ini mempunyai penggunaan unsur-unsur genre Battle Royale, di mana PUBG mendakwa bahawa Fortnite Epic Games mencuri UI dan barangan daripada PUBG Corp.

Keadaan ini agak sukar untuk menilai kerana permainan tidak boleh membuat tuntutan untuk mencipta genre. Ia mula-mula dilihat dalam mod permainan H1Z1 dan menghalang PUBG daripada menuntut hak cipta dalam banyak unsur yang sama kepada kedua-dua permainan tersebut.

Kedua-dua Playerunknown's Battlegrounds dan Fortnite Battle Royale beroperasi di premis yang sama. Sekitar 100 pemain jatuh ke peta dan bertempur sehingga hanya satu yang hidup. Kedua-dua permainan ini juga mempunyai "zon selamat" yang mengecil untuk memastikan pemain sentiasa bergerak ke arah satu sama lain.



Selain daripada persamaan antara kedua-duanya. PUBG mengambil pendekatan aspek pertempuran. Ia juga jauh lebih realistik, dengan berlindung dan penyamaran menjadi sangat penting dalam hidup.

Fortnite, sebaliknya, mengambil pendekatan yang lebih kartun terhadap segala-galanya. Aspek bangunan, melompat pad untuk melancarkan pemain ke udara, dan juga memperkenalkan peristiwa masa di mana sebuah meteorit memusnahkan sebahagian daripada peta.

Tuntutan juga mendapat sedikit janggal kerana PUBG berjalan di Unreal Engine yang dimiliki oleh Epic Games. Fortnite secara ajaib berjaya mengatasi PUBG dalam genre Battle Royale, melepasi 3.4 juta pemain serentak pada Februari. PUBG pula  mempunyai 3.3 juta pemain sebelum itu.