Berita Terkini

Mesej Yang Menyebabkan WhatsApp Pada Peranti Telefon Android Beku


Baru-baru ini pengguna WhatsApp peranti Android telah menerima mesej "“If you touch the black point your WhatsApp will hang" diikuti oleh titik hitam dan beberapa emoji. Jika pengguna memilih untuk menyentuh titik hitam tersebut, maka applikasi WhatsApp tersebut dibekukan seketika.

Mengapa perkara berlaku kerana sifat mesej itu? Hal ini terjadi kerana mesej tersebut mengandungi simbol yang tidak dikenali oleh WhatsApp dan tidak dapat dilihat oleh pengguna. Walau bagaimanapun, apabila mesej ditukar kepada HTML, ia menunjukkan "control characters" yang diwakili oleh "&rlm:". Ini digunakan untuk memaklumkan kepada pengguna bahawa mesej tersebut mempunyai teks yang selaras dengan selebihnya.


Jangan takut; bug itu sendiri tidak berbahaya, dan laporan menyatakan bahawa tidak ada yang berbahaya yang tertanam dalam mesej. Mesej tersebut direka hanya untuk mengganggu pengguna dengan ketidakmampuan ringkas (dalam beberapa kes yang melampau, ia merosakkan aplikasinya) untuk scroll ke atas atau ke bawah selepas menyentuh pada titik hitam tersebut.

(Sumber: Newsbytesapp melalui Perkakasan Panas)