Berita Terkini

Spesifikasi Xiaomi Mi 6X yang akan dilancarkan pada 25 April


Developers XDA baru-baru ini telah mengeluarkan analisis fail firmware yang dibuat untuk Xiaomi Mi 6X yang akan diumumkan pada 25 April. Fail firmware tersebut turut menyatakan spesifikasi telefon peranti tersebut.

Beberapa maklumat mengenai telefon tersebut telah dibocorkan melalui TENAA beberapa minggu lalu. Antara maklumat tersebut adalah dwi kamera yang kini telah disahkan secara rasmi oleh teaser hari ini tetapi maklumat itu tidak menunjukkan sensor tepat yang digunakan oleh Xiaomi Mi 6X.

Selain itu, TENAA juga mendedahkan paparan FHD + 5.99 inci, bateri 2910mAh, dan sehingga 6GB RAM serta penyimpanan dalaman 128GB pada peranti tersebut. Nampaknya, peranti Mi 6X ini tidak disertakan port audio 3.5mm.


Analisis XDA Developers menunjukkan lebih banyak maklumat mengenai kamera Mi 6X, XDA Developers menyatakan sensor Sony IMX486 12MP dan 20MP Sony IMX376 digunakan untuk kamera belakang telefon dan terdapat juga satu lagi sensor Sony IMX376 20MP pada kamera hadapan telefon.

Kedua-dua kamera belakang Mi 6X dilengkapi dengan lens f / 1.8  manakala kamera depan mempunyai lens f / 2.2 sebaliknya. Menariknya, Xiaomi kali ini telah mengambil keputusan untuk menyertakan flash pada bahagian depan telefon.


Tidak ketinggalan, Mi 6X juga dilengkapi dengan pemproses Qualcomm Snapdragon 660. Walau bagaimanapun, XDA Developers menyatakan bahawa pemproses nampaknya sedang underclocked ke 2.0GHz dan bukannya 2.2GHz.

Nantikan pelancaran Mi 6X akhir bulan ini iaitu 25 April 2018.

Sumber : XDA-Developers, TENAA