Berita Terkini

5 Sebab Xiaomi Redmi Note 5 Akan Menjadi Telefon Pintar Kelas Pertengahan Terbaik


Telefon pintar Redmi Note Xiaomi biasanya mempunyai nilai harga yang sangat berpatutan dan mampu milik dan yang sama tetap berlaku untuk Redmi Note 5 yang baru ini. Siri Redmi Note 5 ini merupakan salah satu daripada telefon pintar pertama yang menggunakan chipset Qualcomm Snapdragon 636 baru. Selain itu, model telefon pintar dari Xiaomi ini juga mempunayi hasil binaan yang kukuh dan cantik.

Jadi, berikut adalah lima sebab Redmi Note 5 akan menjadi telefon pintar kelas pertengahan terbaik.

Kamera dengan ciri AI


Telefon pintar kelas pertengahan biasanya mempunyai prestasi kamera yang sama seperti model-model kelas pertengahan yang lain. Tetapi, Redmi Note 5 ini dihadirkan sistem dwi-kamera yang jauh lebih baik untuk kelasnya. Kamera utama peranti tersebut merupakan sensor 12MP f / 1.9 manakala kamera sekunder 5MP untuk menangkap dengan lebih jelas. Kedua-dua sensor ini bekerja seiringan untuk menyampaikan kesan bokeh yang sangat memuaskan.

Perkara penting untuk diperhatikan di sini ialah saiz piksel sensor pada Redmi Note 5 yang mempunyai 12MP dan 1.4μm, ia adalah 20% lebih besar daripada kamera utama Redmi Note 4 yang hanya mempunyai 12mp dan 1.12μm. Ini penting kerana pixel yang lebih besar dapat menyerap lebih banyak cahaya, yang seterusnya membolehkan sensor berfungsi dengan lebih baik dalam keadaan cahaya rendah.


Di samping itu, sistem dwi-kamera pada peranti tersebut  turut mempunyai autofokus dual photodiode, ia menjanjikan kelajuan autofokus yang sangat cepat. Pada asasnya, setiap piksel tunggal sensor utama 12MP terbahagi kepada dua fotodiod, yang digunakan untuk pengesanan fasa. Ini, seterusnya, membolehkan fokus lebih cepat dan ketepatan yang lebih baik.


Sekiranya anda ingan mengambil selfies, Redmi Note 5 juga mempunyai perkara yang sangat baik. Kamera hadapan mempunyai 5mp disokong oleh algoritma dan mempunyai ciri AI Xiaomi, yang berfungsi dengan lancar. Mode Beautify 4.0 juga membolehkan meniru 12 langkah solek yang berbeza dan membuat tekstur kulit yang cantik dan sempurna dalam selfies. Akhirnya, Soft Selfie-light membolehkan Redmi Note 5 untuk menghasilkan tangkapan selfie yang hebat walaupun dalam keadaan cahaya rendah.

Xiaomi Redmi Note 5 adalah peranti Redmi pertama yang menawarkan ciri-ciri Mod Potret AI dan berfungsi walaupun dalam kamera hadapan. Akhirnya, kamera selfie juga boleh digunakan untuk ciri Buka Kunci Wajah yang cepat dan lancar.

Processor yang bagus



Redmi Note 5 yang dikuasakan oleh chipset Qualcomm Snapdragon 636 mempunyai teras Kryo 260 yang sama yang terdapat di Snapdragon 660 SoC yang lebih tinggi. Walaupun ciri ini mempunyai kelajuan jam yang lebih tinggi, Snapdragon 636 masih memberikan prestasi yang sangat baik, terutama untuk julat harganya.

Hidup Bateri Panjang



Dengan bateri 4,000mAh besar ditambah dengan chipset Snapdragon 636 yang cekap, Redmi Note 5 menawarkan hayat bateri yang sangat baik dan kebanyakan peranti Redmi Note sentiasa memberi hayat bateri yang sangat baik. Sebagai contoh, Redmi Note 4 berjaya melepasi masa lapan jam dalam pengujian bateri.

Reka bentuk yang anggun



Reka bentuk bukanlah faktor kuat telefonbagi siri Redmi Note, tetapi Redmi Note 5 pastinya menjadi peranti yang paling anggun dalam siri ini. Hal ini kerana paparan 5.99-inci 18: 9 Full HD + dengan bezel yang minimum atas dan bawah, memberikan estetika moden. Redmi Note 5 juga agak minimalis dan ia terasa hebat di tangan.

Nilai harga yang sangat baik

Tidak syak lagi, ini adalah salah satu peranti Xiaomi yang berjaya dan ia benar-benar berlaku untuk peranti Redmi Note. Di China, Redmi Note 5 berharga hanya 1,099 yuan China (RM680). Redmi Note 5 masih belum memastikan harga yang tepat di Malaysia, tetapi kami menjangakakan Xiaomi akan memberi harga sangat kompetitif di sini.

Xiaomi Redmi Note 5 adalah peranti Redmi Note paling mengagumkan lagi, dan ia menawarkan ciri-ciri yang tidak pernah dilihat dalam siri ini sebelum ini. Ia mempunyai kamera yang sangat baik, kapasiti bateri yang besar, reka bentuk anggun.

Xiaomi Redmi Note 5 dilancarkan di Malaysia pada 24 April.


Sumber : Xiaomi