Berita Terkini

MWC 2018: ZenFone 5Z dengan Snapdragon 845


ASUS mengumumkan peranti ZenFone baru pada awal tahun ini dan melancarkan siri ZenFone 5 di Mobile World Congress 2018. Antara model baru yang diumumkan pada acara itu adalah ZenFone 5 dan ZenFone 5Z.

Kedua-dua peranti ini sangat sukar untuk membezakan ZenFone 5 dan ZenFone 5Z kerana kedua-duanya mempunyai reka bentuk yang sama. Walaupun demikian, masih terdapat beberapa perbezaan iaitu processor pada ZenFone 5 yang dikuasakan oleh Qualcomm Snapdragon 636 manakala ZenFone 5Z menggunakan processor yang lebih tinggi iaitu Qualcomm Snapdragon 845.

Selain itu, ZenFone 5 boleh didapati dengan 6GB RAM dan internal storage sebanyak 128GB berbanding dengan ZenFone 5Z mempunyai 8GB RAM dan internal storage 256GB. Walaupun saiz penyimpanan yang digunakan pada kedua-dua telefon berbeza dan ASUS telah memilih untuk melengkapkan ZenFone 5 dengan eMCP dan cip UFS 2.1 untuk ZenFone 5Z.


Kedua-dua ZenFone 5 dan ZenFone 5Z dilengkapi dengan paparan skrin penuh 19: 9 IPS FHD + (2246 x 1080) 6.2 inci yang sama. Ia juga dilengkapi dengan dua kamera pada bahagian belakang yang mempunyai sensor 12MP Sony IMX363 untuk kamera utama, f/1.8 6-elements lens, optical image stabilization dan  electronic image stabilization untuk rakaman video.

Kamera sekunder pada bahagian belakang dan kamera bahagian hadapan pada kedua-dua peranti ini mempunyai 8MP Omnivision 8856 yang sama tetapi mereka disertakan dengan set optik yang berbeza dalam bentuk f/2.2 120-degree 5-element lens and f/2.0 84-degree 4-element lens masing-masing. Selain sensor cap jari pada ZenFone 5 dan ZenFone 5Z, ia juga menyokong  face unlocking sebagai langkah keselamatan biometrik utama.

Kedua-dua telefon juga dilengkapi dengan dual speaker serta sokongan untuk Hi-Res Audio dan DTS Headphone:X 7.1 audio enhancements. Kedua-dua telefon mempunyai ZenUI 5.0 berasaskan Android 8.0 Oreo dan disertakan bateri 3300mAh.


ASUS juga telah membawa banyak ciri AI yang berkuasa kepada kedua-dua telefonnya itu. Salah satunya adalah AI Scene Detection pada kamera belakang yang direka untuk mengesan dan menyediakan tetapan kamera yang optimum untuk 16 Scene dan objek yang berbeza yang dibantu oleh Qualcomm AI Engine untuk memproses lebih pantas.


Satu lagi ciri AI yang berkuasa yang syarikat itu telah dilaksanakan ke dalam ZenFone 5 dan ZenFone 5Z adalah AI Boost yang meningkatkan prestasi kedua-dua telefon apabila mereka menjalankan aplikasi tertuntu . Direka untuk pelbagai tugas, ia juga sentiasa memantau keadaan keseluruhan telefon untuk memastikan boost performace terkawal.

Terdapat juga ciri Pengecasan AI yang akan menentukan masa yang diperlukan untuk mengecas kedua-dua peranti sambil mengekalkan kesihatan bateri. Sebagai contoh, masa pengecasan yang lebih perlahan mungkin dikenakan apabila waktu malam manakala kadar pengecasan yang lebih laju mungkin diaktifkan pada siang hari kerana pengguna cenderung menggunakan peranti ini lebih banyak pada tempoh itu.

ASUS juga telah melancarkan ciri-ciri mereka sendiri untuk kedua-dua peranti. Dipanggil ZeniMoji, ia membolehkan pengguna untuk membina video emoji berdasarkan pergerakan dan ekspresi wajah mereka dan boleh digunakan untuk live streaming di Facebook.


ZenFone 5 boleh didapati bermula April dan seterusnya manakala ZenFone 5Z hanya tersedia pada bulan Jun. ASUS memilih untuk tidak mendedahkan tanda harga ZenFone 5 tetapi ZenFone 5Z dinjangka akan mempunyai harga bermula EUR 479 (RM 2,292) itulah sebabnya syarikat itu menyatakan peranti terbarunya Zenfone 5Z sebagai salah satu telefon pintar Snapdragon 845 yang paling berpatutan.