Berita Terkini

MIUI 9: Sembilan ciri utama yang perlu anda ketahui


Selepas beberapa bulan berada di peringkat beta, versi global MIUI 9 kini telah dikeluarkan secara sah untuk pengguna peranti Xiaomi. Pengilang China menekankan ciri-ciri baru yang terdapat pada miui 9 ini pada satu majlis di India pada awal bulan ini dengan menyatakan bahawa pembinaannya stabil akan bermula pada Redmi Note 4, Mi Mix 2 dan Mi Max 2. Secara keseluruhan, Kemas kini MIUI 9 akan dilancarkan ke 32 telefon Xiaomi.

MIUI 9 dilengkapi dengan ciri-ciri baru seperti intelligent photo search. Ciri-ciri baru pada miui 9 ini terhad kepada Cina ROM dan terdapat banyak ciri digemari dalam versi global. Salah satu kelebihan utama adalah prestasi kerana MIUI 9 sama seperti Android tulen dari segi melancarkan aplikasi.

Panel notification yang baru



Salah satu perubahan terbesar dalam MIUI 9 ialah panel Notification, yang kini menyokong notificatoin yang banyak dan quick reply. Walaupun MIUI 9 mempunyai lebih daripada 280 juta pengguna di seluruh dunia. Majoriti penggunanya berada di China di mana kes penggunaannya berbeza. Sebagai contoh, WeChat tidak menyokong quick reply atau notification yang banyak.

Syarikat itu turut melancarkan penambahan kepada MIUI 9 versi global iaitu panel notification itu sendiri tidak kelihatan berbeza dari versi Cina, tetapi kemampuan membalas mesej secara langsung daripada notification adalah tambahan yang dialu-alukan.

Image editor 



Xiaomi telah menambah ciri-ciri baru ke aplikasi Galerinya dan MIUI 9 memperkenalkan foto editor baru dengan intelligent background erase. Ciri ini membolehkan korang dengan mudah mengeluarkan objek latar belakang dari imej dan ia berfungsi dengan baik.

Korang boleh mengakses editor melalui butang Edit di Galeri. Untuk mengalih keluar elemen latar belakang dari shot, korang perlu memilih kawasan dengan jari, dan tekan butang Padam.

Editor imej mempunyai Beautify versi terbaru yang secara automatik menambahkan effect pada foto Korang.

Optimizations dengan load aplikasi 2x lebih cepat



Sebagai tambahan dan perubahan yang dikemukakan pengguna, Xiaomi telah melaksanakan beberapa perbaikan untuk memperbaiki aplikasi yang membeban pada MIUI 9 termasuk background memory management, dynamic resource allocation yang lebih baik dan banyak lagi. Hasilnya, MIUI 9 merasakan jauh lebih cepat daripada versi sebelumnya dan dalam ujian latensi Xiaomi mendapati bahawa interface pengguna seakan Android tulen ketika memuat aplikasi.

Xiaomi juga melancarkan perbaikan KRACK WPA2 ke semua peranti dengan versi stabil MIUI 9.

Aplikasi Mi Video yang baru



Xiaomi memperkenalkan aplikasi Mi Video baru dengan MIUI 9. Aplikasi ini secara automatik menyusun video mengikut video yang sama dalam satu folder dan membolehkan korang memasukkan substittle pelabagai bahasa serta mempunyai sokongan luas untuk format AVI, MP4, MOV, MKV, MPG , FLV, RM, TS, ASF, dan 3GP.

Korang juga mendapat pilihan untuk menyembunyikan video dalam folder peribadi, mengambil screenshots, menyesuaikan saiz teks sarikata dan gunakan gestures untuk forward/backward dalam video.

Mi Drop yang lebih baik



Mi Drop adalah utiliti pemindahan fail Xiaomi. Dengan MIUI 9, aplikasi ini bergerak dari folder Utilities ke tempatnya sendiri di skrin utama. Aplikasi ini juga mempunyai logo baru dan tersedia untuk semua peranti Xiaomi.

Dengan Mi Drop, korang dapat memindahkan fail apa-apa jenis dan mmepunyai juga pilihan untuk meneruskan pemindahan yang terganggu. Interface aplikasi ini telah dipermudahkan juga dengan hanya menunjukkan butang untuk Hantar atau Terima yang membolehkan korang memindahkan fail dengan mudah.

Split screen



Xiaomi menambah ciri split skrin kepada Mi Max 2 pada awal tahun ini. Ciri ini kini menjadi standard di MIUI 9. Korang boleh melancarkan mod skrin split dengan tap pada butang dalam multitasking pane dan dengan mudah boleh mengubah saiz windows .

App shortcuts



Dengan MIUI 9, Xiaomi melancarkan app shortcuts melalui seperti Google Now yang mengambil bahagian paling kiri skrin utama . Korang juga akan mendapat shortcut untuk aplikasi yang kerap digunakan seperti aplikasi nota, acara kalendar, dan banyak lagi.

Tema yang ekslusif dan sticker packs



Tema adalah sebahagian besar daripada MIUI 9, Xiaomi sedang melancarkan tema Limitless yang baru. Tema ini akan tersedia sebagai default apabila korang menggunakan telefon yang menjalankan MIUI 9 dari kotak dan akan tersedia di themes store juga.

MIUI 9 juga mempunyai pek sticker. Korang akan mendapat 12 set stiker dalam aplikasi Galeri dan hanya empat pek terhad kepada pasaran India. Xiaomi juga telah menambah animasi ikon pada 21 aplikasi. Kebanyakan stock apps mendapat animasi dan beberapa aplikasi pihak ketiga yang popular seperti Facebook, Instagram, dan UC Browser akan mendapat ikon animasi.

Calendar dan cards untuk cuti



Kalendar di MIUI 9 dilengkapi dengan kad yang membolehkan korang melihat perayaan dan cuti yang akan datang. Korang juga boleh menjadualkan bola sepak dan mendapatkan kemas kini berita dan banyak lagi.

Apa yang paling Suka di MIUI 9? Beri tahu kami dalam ulasan di bawah.