Berita Terkini

Laptop Microsoft Surface Akan Masuk Ke Pasaran Malaysia Dengan Harga Bermula Dari RM 4499


Senarai Laptop Surface di Lazada telah dihapuskan namun beberapa imej sempat diambil sebelum peranti-peranti tersebut dikeluarkan. Lebih banyak maklumat di bawah.

Ini agak mengejutkan kerana Laptop Microsoft Surface nampaknya akan masuk ke pasaran Malaysia. Peranti ini pada asalnya dilancarkan bersama Windows 10 S pada acara media di New York tahun lepas. Menurut kedai rasmi Microsoft Malaysia di Lazada, Laptop Microsoft Surface akan tersedia dalam empat variasi:

* Intel Core i5, 4GB, pemacu keadaan pepejal 128GB: RM 4,499

* Pemacu keadaan pepejal Intel Core i5, 8GB, 256GB: RM 5,849

* Pemacu keadaan pepejal Intel Core i7, 8GB, 256GB: RM 7,199

* Pemacu keadaan pepejal Intel Core i7, 16GB, 512GB: RM 10,029


Spesifikasi umum Laptop Microsoft Surface adalah 13.5-inch PixelSense touch display dengan 2256×1504 screen resolution, ciri keselamatan Windows Hello facial recognition, casis aluminium, dan kawasan keyboard yang dilindungi oleh Alcantara fabric. Microsoft juga mendakwa bahawa laptop ini hanya seberat 1.28kg dan mempunyai hayat bateri sehingga 14.5 jam.


Pada masa yang sama, laptop Microsoft Surface ini dilengkapi dengan Windows 10 S yang merupakan Windows 10 versi ringkas. Pada umumnya ia bertujuan untuk pendidikan. Antara perbezaan terbesar antara Windows 10 S dengan Windows 10 standard ialah pengguna boleh install apa-apa aplikasi hanya daripada Windows Store sahaja

Apabila laptop ini dilancarkan di Amerika Syarikat, Microsoft telah menawarkan free upgrades ke Windows 10 Pro namun di Lazada Malaysia tidak menyebut sebarang tawaran seperti itu. Memandangkan perbezaan dari segi ciri-ciri serta harga laptop ini sendiri, berharap Microsoft akan mempertimbangkan untuk menyediakan pilihan upgrade yang sama di Malaysia.

Agak aneh melihat laptop ini belum muncul di laman web rasmi Microsoft Malaysia kerana Microsoft biasanya akan menyenaraikan produk yang akan dijual secara rasmi di pasaran Malaysia di laman web Microsoft Malaysia.

Memandangkan Laptop keluaran Microsoft ini telah disenaraikan oleh Microsoft Malaysia’s official Lazada store, ia diangggap bahawa penyenaraian di atas adalah sah. Bagi ketersediaan retail, pre-order untuk Laptop Microsoft Surface ini akan dibuka pada 10 Januari di Lazada walaupun peranti itu hanya akan menuju kepada pengguna pada 15 Februari seperti yang dinyatakan dalam senarai.

Senarai Laptop Microsoft Surface di Lazada Malaysia telah dikeluarkan walaupun pendaftaran interest page masih still online.