Berita Terkini

The Rift Sebuah Hybrid Theme Park yang menggunakan VR, AR, eSports Dan Banyak Lagi


Oleh kerana minat dan kemajuan teknologi baru dalam industri virtual reality, beberapa VR centers dan taman tema telah muncul di Malaysia dalam beberapa tahun sebelum ini. Terbaru dalam senarai ini adalah sebuah organisasi yang dikenali sebagai The Rift yang merupakan VR centers dan taman tema terbesar di negara kita setakat ini.

Dengan keluasan 40,000 kaki persegi di northern Mid Valley Megamall di tingkat tiga. Untuk memanggil The Rift sebagai VR center atau taman tema kelihatan agak tidak tepat walaupun ini disebabkan oleh fakta bahawa VR adalah salah satu daripada beberapa teknologi menakjubkan yang digunakan di taman itu.


Oleh itu, The Rift umumnya dianggap sebagai taman tema hibrid sejak menambah realiti dan permainan video serta memperlihatkan juga keseronokan fizikal.


The Rift ini terkenal dengan permainan The Zero Latency iaitu free-roaming VR experience yang berasal dari Melbourne, Australia. Tiga jenis kandungan tersedia untuk ZL installation di The Rift iaitu Zombie Survival horde shooter, Singularity space shooter dan Engineerium puzzle adventure.


Hado Monster Battle: Sebuah permaianan yang membolehkan pengunjung perangi beberapa raksasa melalui AR setup yang menyeronokkan ini, sama ada bersendirian atau dengan beberapa kawan.

Berasaskan raksasa, terdapat juga the Hado PvP yang membolehkan pengunjung melawan sesama mereka dalam 3 vs 3. Ia juga mempunyai ciri-ciri laras yang ditunjukkan pada paparan kedua, diikat dengan tangan pelawat.

Hurricane VR roller-coaster bersama VR.

Motion Blaster: 4D shoot-em-up, lengkap dengan lembaran skor individu.

HoloWall: pendakian dinding dengan sentuhan interaktif dikuasakan oleh AR.

VR Adventure: pengembaraan maze yang ditetapkan dalam dunia VR.

RaceRoom: simulator perlumbaan, dengan sokongan multiplayer.

HoloDek: mengubah ruang menjadi arena permainan.

Two-seater VR Cinema Simulator, tersedia untuk semua pelawat di The Rift.

Pengunjung juga boleh mencuba Star Wars: Cabaran Jedi di The Rift juga.

Permainan arked juga terdapat di The Rift bagi mereka yang mencari beberapa nostalgia.

Walaupun The Rift telah dibuka beberapa minggu lepas, masih terdapat beberapa tarikan yang kurang popular untuk para pengunjung termasuk arena E Zone eSports, The Drop indoor bungee jump, permainan kanak-kanak Rift Junior, dan Laser TerminatorX walaupun ia sepatutnya a untuk orang ramai sebagai The Rift mendapat sambutan besar yang akan berlaku pada Januari 2018.

Dari segi harga, ia bergantung pada jenis pakej yang dipilih pengunjung untuk membeli ketika mereka melawat The Rift. Pada RM 98, pakej lengkap Rift menawarkan akses kepada Motion Blaster, VR Adventure, HoloWall, RaceRoom, Hado Monster Battle, Hado PvP, HoloDek, dan Zero Latency.


TerminatorX Laser Battle adalah tarikan yang akan datang di The Rift.

Sebagai alternatif, pengunjung boleh memilih pakej Exit Reality yang ditawarkan bernilai RM 55. Pakej ini membolehkan pengunjung menikmati semua permainan dalam pakej lengkap The Rift dengan pengecualian pada Zero Latency. Perhatikan bahawa kedua-dua pakej ini juga menyediakan akses kepada Zon E dan The Leap sebaik sahaja ia dibuka kepada umum.

The Rift juga dilengkapi dengan pakej mesra kanak-kanak yang dipanggil pakej Junior Reality untuk pengunjung berusia antara 7 dan 11 tahun yang bernilai RM 30, ia membolehkan akses kepada HoloWall, Motion Blaster, Hado Monster Battle, dan HoloDek serta Rift Junior Zone yang akan datang.

Bahagian kanak-kanak di The Rift, akan datang tidak lama lagi.

Bagi pengunjung yang hanya ingin menikmati Zero Latency, pengalaman bersendirian kini bernilai RM 52. Pilihan yang sama juga disediakan untuk Latihan Laser TerminatorX walaupun harga untuk kemasukan tidak tersedia pada masa ini. Semua harga yang disebutkan di sini adalah sah sehingga akhir bulan Februari 2018.

Sumber : The Rift - 1, 2