Berita Terkini

CES 2018 : Fingerprint Scanner Pertama Terletak Pada Skrin Smartphone



Kerjasama Vivo dan Synaptics telah berjaya menghasilkan telefon pintar pertama dengan pengimbas cap jari pada paparannya. Syarikat itu hanya melancarkan produknya dan telah menunjukkan unit demo di CES 2018. Ini telah memberi gambaran yang baik mengenai teknologi cap jari pada peranti telefon yang akan datang.


Vivo secara pertama kali menunjukkan teknologi cap jari bawah skrin di MWC Shanghai 2017. Prototaip yang ditunjukkan yang menggunakan isyarat ultrasonik untuk menghantar cap jari dari atas kaca ke sensor di bawahnya. Reka bentuk akhir peranti ini menggunakan isyarat optik supaya sensor dapat melihat dengan betul melalui paparan.

Reka bentuk semasa serasi dengan paparan OLED kerana ia transparent untuk membolehkan sensor mengesan jari di atas kaca. Ini bermakna perlaksanaan ini tidak akan memaparkan paparan pada LCD dan menjadikannya satu-satunya batasan utama.



Seperti mana-mana teknologi baru, ia akan mengambil beberapa pengujian untuk diperbaiki. Pengimbas cap jari ini tidaklah secepat telefon pintar lain, tetapi "purata" kelajuannya masih mengkagumkan dan tidak merasakan bahawa lambat oleh pengguna.

Seperti kebanyakan telefon pintar lain, pengimbas cap jari sentiasa menunggu untuk mengesan cap jari apabila skrin dimatikan. Ketika telefon dihidupkan, ikon cap jari biru akan muncul di mana pengguna perlu meletakkan jari. Sebaik sahaja pengguna meletakkan jari pada ikon, ikon ini akan bersinar lebih terang untuk menerangi jari pengguna.


Telefon demo dari vivo ini masih belum dimuktamadkan. Malah, ia tidak mempunyai nama rasmi lagi dan kita bakal melihat telefon ini melanda pasaran pada awal tahun 2018. Mungkin, pasaran China akan menjadi yang pertama mempunyai telefon ini.

Sehingga itu, apa pendapat korang mengenai pengimbas cap jari di bawah skrin? Adakah korang fikir ia adalah cara untuk bergerak maju atau pengiktirafan kepada facial recognition yang lebih berdaya maju untuk keselamatan telefon pintar?