Berita Terkini

YouTube Go Beta kini telah tiba di Malaysia


YouTube Go kini telah tiba di Malaysia yang direka semula untuk pengguna menonton video dalam secara online di peranti telefon mereka. Aplikasi ini direka lebih ringan dan bertujuan menampung tontonan secara offline yang pertama memusatkan perkhidmatan dan membolehkan pengguna muat turun video untuk menonton.

Idea di sebalik YouTube Go ini bermula pada sambungan internet yang stabil dan cepat adalah terhad kepada semua orang. Hal ini kerana mereka mungkin tinggal di kawasan sambungan internat kurang stabil dan bergantung pada wifi. Oleh itu, aplikasi ini memudahkan untuk menonton video yang diigini dimana sahaja secara offline.

Walaupun ia mampu streaming video, tujuan utama YouTube Pergi adalah muat turun video melalui sambungan data lambat. Pengguna disediakan dengan tiga resolusi iaitu 144p, 360p, dan 720p dan akan menunjukkan saiz muat turun video yang jelas. Dengan kaedah ini, pengguna boleh mengetahui masa menunggu sebelum dapat menonton video mereka.


Aplikasi YouTube Go juga boleh mengongsi video yang dimuat turun terus ke peranti berdekatan tanpa sebarang sambungan wayar. Ia adalah sejenis ciri perkongsian offline sharing yang berfungsi untuk mereka yang tidak mempunyai sambungan internet dan ingin berkongsi video yang menarik. YouTube tidak mengatakan secara rasmi bagaimana sambungan ini dibuat tetapi ia dijangka mempunyai kaitan dengan WiFi Direct.

YouTube masih sebuah syarikat yang menjalankan pengiklanan dan ini bermakna video yang monetised serta akan mengandungi iklan termasuk video yang dimuat turun. Ini merupakan berita baik untuk pengiklanan.

YouTube Go secara teknikal masih dalam berada pada tahap pengujian pada masa ini. Aplikasi ini telah dilancarkan dalam bentuk beta ke Filipina pada bulan September dan kini telah diperluaskan untuk memasukkan Malaysia, Ghana, Kenya, Senegal, Afrika Selatan, Sri Lanka, Tanzania, Thailand, Vietnam, dan Zimbabwe.