Berita Terkini

Apple Meminta Maaf Dan Menawarkan Diskaun Pada Penggantian Bateri


Apple telah mengumumkan bahawa program penggantian bateri akan dimulakan dengan segera pada awal bulan Januari. Apple juga telah meminta maaf kerana memperlahankan prestasi iPhone yang terdahulu dalam usaha untuk mengekalkan hayat bateri. Syarikat itu telah menangkap sejumlah besar flak sejak mengesahkan teori bahawa IOS mengurangkan jangka hayat bateri dan menghalang isu-isu seperti peranti tiba-tiba ditutup.

Syarikat itu telah menyatakan bahawa ia tidak disengajakan memendekkan jangka hayat mana-mana produk Apple kerana matlamatnya adalah untuk mencipta produk yang disukai pelanggan dan membuat iPhone terdalulu bertahan salama yang mungkin menjadi perkara yang penting baginya.

Malangnya, selepas pengakuan dan diikuti dengan gelombang tindakan undang-undang. Perkara ini telah memaksa Apple untuk mengambil langkah-langkah untuk menenangkan pelanggan yang menuntut.


Langkah-langkah ini termasuk mengurangkan harga penggantian bateri dari $ 79 hingga $ 29 untuk semua pengguna produknya pada tahun 2018. Syarikat itu juga akan mengemaskini iOS untuk memberikan lebih banyak maklumat mengenai kesihatan bateri dan memberi pelanggan lebih banyak maklumat untuk mempertimbangkan mendaftar untuk gantian.

Apple juga telah memasang halaman sokongan baru yang sepenuhnya menjelaskan apa yang berlaku dan mengapa ia mengambil jalan yang dilakukannya. Bagi rakyat Malaysia, terdapat juga halaman sokongan berdedikasi dengan maklumat tempatan.

Bagi pengguna iPhone Malaysia yang terjejas, Apple telah mengesahkan bahawa harga diskaun penggantian bateri juga akan digunakan di Malaysia. Tawaran gantian bateri akan dikenakan hanya untuk iPhone 6 dan terdahulu. Pengantintian ini hanya dikenakan bayaran RM129 daripada RM369. Diskaun akan bermula pada akhir bulan Januari 2018 dan berterusan sehingga akhir tahun. Kemas kini iOS juga akan dikeluarkan pada akhir bulan Januari untuk memberi maklumat kepada pengguna mengenai kesihatan bateri iPhone mereka supaya mereka dapat melihat sendiri jika keadaannya mempengaruhi prestasi bateri.

Bateri menjadi titik lemah dalam teknologi moden dan Apple bukanlah satu-satunya yang berjuang untuk mengekalkan sel-lithium-ion yang berfungsi dengan betul. Samsung Galaxy Note 8 juga kelihatan mengalami masalah berkaitan bateri. Pada kadar ini, mungkin sudah tiba masa untuk mengambil teknologi bateri sebagai isu yang serius.

Sumber : Apple