Berita Terkini

Saintis Jepun Menemui Polimer Yang Mampu Memperbaiki Diri untuk Skrin Telefon


Penemuan baru oleh saintis di Jepun boleh mengelakkan skrin telefon daripada retak. Pasukan saintis ini diketuai oleh Professor Takuzo Aida dari University of Tokyo, mereka telah menemui polimer baru yang boleh menyembuhkan dirinya dengan hanya menggunakan tekanan bukan haba.

Diterbitkan dalam Sains, polimer seperti kaca yang dan unik yang dipanggil "polyether-thioureas". Dengan hanya menggunakan tekanan tangan pada bahgian retak, polimer tersebut boleh membaiki dirinya dan kembali bentuk asalnya. Bahan-bahan lain yang ciri yang serupa memerlukan sejumlah besar haba untuk mencapai hasil yang sama.

Menurut laporan, bahan baru itu ditemui secara tidak sengaja. Pelajar siswazah, Yu Yanagisawa menganggap dia menemui sejenis gam baru kerana ia bercantum pada satu sama lain selepas dimampatkan dengan tangan selama 30 saat pada 21 darjah Celcius. Sebaliknya, mereka mendapati bahawa sifat polimer itu berterusan walaupun retak dalam bahan yang boleh dibaiki dengan menggunakan kaedah yang sama.

Ini bukan kali pertama kita melihat teknologi seperti ini ditemui dan diumumkan. Motorola memfailkan paten untuk skrin penyembuhan diri tidak lama dahulu dengan menggunakan kaedah yang berbeza untuk menyembuhkan retakan. Apabila teknologi ini berjaya, kita mungkin melihat keperluan screen protectors berkurangan dan mungkin kita juga bakal melihat telefon yang tidak dapat dihancurkan.

Sumber: Science , The Guardian