Berita Terkini

Tips Menambah Kelajuan Komputer


Jangan biarkan komputer yang lambat mengganggu kerja-kerja produktiviti korang. Gunakan tips ini untuk meningkatkan kelajuan komputer korang agar komputer atau laptop korang berjalan lancar.

1) Gunakan Microsoft Fix It Microsoft Fix It adalah alat percuma dari Microsoft yang akan membantu pengguna Windows 7 atau windows terdahulu untuk membersihkan dan menyelenggara masalah mudah.

2) Kurangkan program yang dijalankan pada Startup Sekiranya komputer korang mengambil masa yang lama untuk permulaan, untuk menambah kelajuan semasa permulaan, klik pada butang Windows, klik "lari," dan kemudian taipkan "msconfig". Klik pada tab "Startup". Korang boleh memilih program yang ingin dijalankan pada permulaan. Program seperti Adobe Acrobat atau Google Toolbar Notifier, tidak perlu di startup komputer korang. Namun, korang harus berwaspada pada program yang ditutup, ada beberapa program yang tidak perlu ditutup seperti Antivirus.

3) Program Uninstalls yang tidak digunakan lagi Untuk menambah kelancaran pada komputer korang, korang juga perlu mengemaskini program-program yang tidak diperlukan. Program yang tidak diperlukan perlulah dibuang dan akan memberi storan ruang. Untuk alat penginstalan, akses dari panel kawalan komputer dan gunakannya untuk program Uninstalls yang tidak anda gunakan.

4) Bersihkan Drive.
Disk Cleanup adalah utiliti penyelenggaraan komputer yang disertakan dalam Microsoft Windows yang direka untuk free up disk storage pada komputer korang. Utiliti akan mencari dan mengupas fail yang tidak lagi digunakan dan mengalihkan fail yang tidak diperlukan. Untuk mengeksekusi penggunaan ini, klik butang tetingkap pada skrin dan taip "cleanmgr.exe".


5) Bersihkan Cache dari browser web.
Korang perlu membersihkannya dengan kerap. Untuk membersihkan Cache pada Chrome, klik ikon tiga bar pada sudut kanan atas, kemudian klik "tools" kemudian "Clean Browsing Data", dan semak history, cookie dan item. Korang juaga boleh download CCleaner yang melakukan perkara tersebut secara keseluruhan.

6) Scan dan Buang Virus dan Spyware.
Selain scan seperti biasa, korang juga perlu scan virus dan spyware secara teratur. Korang boleh scan menggunakan antivirus dengan melakukannya secara manual atau boleh melakukannya secara automatik dengan jadual seminggu. Selain itu, mempunyai lebih daripada satu antivirus pada komputer anda akan memunculkan komputer korang menjadi perlahan.

7) Buat Pelarasan Untuk Prestasi yang Lebih Baik.
Jika anda mahukan prestasi yang lebih baik dan jangan terlepas kesan visual kesan pada skrin korang seperti kursor bayang-bayang, klik pada "komputer," dan kemudian "sifat sistem" kemudian "tetapan sistem lanjutan" dan korang akan menemui butang "tetapan prestasi" membolehkan korang melaraskan prestasi terbaik. Anda juga boleh mengurangkan skrin resolusi anda, yang boleh mempercepatkan sedikit perkara dan meningkatkan bateri hidup apabila berjalan di atasnya.  


8) Defrag Drive
Korang perlu melakukan defragment cakera atau korang boleh menjadualkannya secara automatik dan boleh dijadualkan ini secara bulanan supaya dapat melakukan pekerjaan dengan lebih baik dan memastikan perkara dioptimumkan.Untuk mengekang penggunaan ini, klik tombol jendela pada layar dan ketik "disk defragment".

9) Tambah RAM.
Terdapat beberapa perkara yang boleh dilakukan oleh fizikal untuk meningkatkan kelajuan komputer. Korang boleh menambah memori RAM. RAM merupakan satu bentuk penyimpanan data dan kod komputer yang sedang digunakan.


10) Menaik taraf ke pemacu SSD
Akhir sekali, korang boleh menaik taraf cakera keras korang ke pemacu SSD. Ini akan menjadikan komputer korang berjalan lebih cepat, tetapi pemacu SSD ini lebih mahal dan mempunyai penyimpanan kapasiti terhad berbanding pemacu HDD. Jangan biarkan komputer yang lambat menggangu kerja-kerja produktiviti anda. Gunakan hujung ini untuk meningkatkan kelajuan komputer agar desktop dan komputer riba korang berjalan dengan lancar.