Berita Terkini

Mengapa iPhone Sangat Mahal? Ketahui Sebab Kemungkinan Harganya Tinggi


Salah satu produk daripada Apple iaitu iPhone kini boleh dikatakan telefon pintar paling popular di planet ini sejak pengenalan mereka beberapa tahun yang lalu. Namun, produk ini juga mempunyai komen positif dan negatifnya tersendiri.

Walaupun kebaikan dan keburukan peranti ini boleh dibahaskan tanpa henti, iPhone kini tetap merupakan jenama telefon pintar yang paling laris di dunia. Jadi, apa yang membuat iPhone begitu mahal? Sebabnya mudah tetapi tersembunyi dari pandangan biasa.

iPhone Dibina Premium 



Apabila Apple melancarkan iPhone, mereka telah menetapkan untuk mewujudkan sebuah telefon pintar premium yang tidak akan menjejaskan kualiti. Setelah memposisikan produk dengan cara ini, Apple tidak mampu untuk menggunakan komponen bukan premium dalam iPhone. Dengan mengetepikan margin keuntungan yang besar, komponen di dalam iPhone masih mahal berbanding kebanyakan telefon pintar yang lain.

Firma penganalisis IHS iSuppli telah mengira harga komponen yang digunakan dalam telefon pintar dengan cara terperinci. Untuk perbandingan yang mudah, jika Moto G dan iPhone dibandingkan bagi setiap komponen.Kos bagi iPhone yang terdahulu kurang daripada yang seterusnya. Ini termasuk flash NAND, paparan, memori, interface dan sensor. Malah, beberapa komponen Moto G menelan kos separuh daripada iPhone. Kandungan kotak peranti yang disediakan dengan Moto G juga lebih murah daripada yang disediakan dengan iPhone. Anggaran kasar oleh iSuppli meletakkan komponen dan kos pemasangan Moto G pada sekitar $ 110 manakala iPhone pada sekitar $ 200. Ini menunjukkan bahawa Apple mempunyai kos pembuatan tinggi untuk iPhone, tetapi ia tidak menjelaskan kos runcit akhir yang melebihi $ 600.


Ekosistem Apple



Apabila anda membeli iPhone, anda juga sebenarnya membeli ekosistem Apple yang membolehkan pengguna mengakses kepada lebih daripada satu juta aplikasi dan ciri seperti iMessage, FaceTime dan perkhidmatan iCloud. Pengguna juga mendapat platform iOS proprietari, pembaruan dan update berkala. Kos bagi semua elemen ekosistem ini terutamanya untuk IOS termasuk ke dalam harga pasaran peranti. Ekosistem ini juga membantu mengelakkan konflik keserasian di dalam dunia iPhone dan iOS. Pengiraan harga sebenar untuk ekosistem premium ini sukar dicapai, tetapi selamat untuk mengatakan bahawa upah bagi developer perisian, pereka dan kakitangan teknikal lain pasti termasuk ke dalam kos setiap iPhone.

Faktor Apple-nomics



Apple-nomics merupakan faktor penting yang menyumbang kepada penambahan harga bagi sebuah iPhone. Ekonomi ekosistem peranti ini sangat unik dalam permainan berbanding dengan telefon pintar Android. Seperti yang dibincangkan di atas, Apple membayar lebih daripada pesaingnya untuk membina iPhone. Oleh kerana kos asas yang tinggi ini, bekalan iPhone adalah lebih rendah daripada pesaing Android premium. Memandangkan iPhone kini mempunyai populariti yang luar biasa dan menjadikan permintaannya sangat tinggi sehubungan dengan kuantiti bekalan. Seperti yang difikirkan oleh mana-mana ahli ekonomi, penawaran yang rendah dan permintaan yang besar sama dengan harga premium. Inilah yang berlaku dengan iPhone kerana keperluan untuk peranti ini berbanding dengan ketersediaan mereka agak curam, yang membawa kepada kenaikan harga yang dipengaruhi oleh ekonomi ini.


Gelombang iBuzz



Apple telah banyak membelanja pada pengiklan dan ia telah mewujudkan buzz yang hampir berterusan di sekeliling produknya dan menjadikan produknya lebih menonjol daripada peranti berasaskan Android. Apple bole dikatakan hampir selalu melonjakkan persaingannya setiap tahun. Apple sangat berjaya dalam menghasilkan produk seterusnya tertakluk terus kepada iBuzz. Strategi syarikat itu sangat berkesan dalam mendapatkan pelanggan sedia ada untuk membeli mana-mana pelancaran produk baru. Ini mengakibatkan "sell out" besar sebaik saja produk baru memasuki kedai. Perbelanjaan yang diperlukan untuk mencipta buzz berterusan ini untuk mengekalkan prestasi.

Perniagaan Apple berdasarkan pada model margin keuntungan yang meningkat yang berbeza dengan kebanyakan peranti Android yang lain. Apple boleh mengekalkan harga yang tinggi untuk iPhone disebabkan oleh permintaan ekonomi dan jenama yang dicemburinya. Ini memberi gambaran yang jelas bagaimana dan mengapa iPhone mahal.