Berita Terkini

Alibaba memecah rekod penjualan $ 25.3B pada 11.11


Alibaba telah mencatatkan jumlah dagangan kasar sebanyak US $ 25.3 bilion daripada perayaan membeli-belah tahunannya, yang mencatatkan jualan rekod tahun lepas sebanyak 39 peratus.

Ianya diadakan pada 11 November iaitu bonanza beli-belah Singles Day tahun ini melibatkan lebih daripada 140,000 peniaga yang mengambil bahagian, termasuk 60,000 jenama antarabangsa. Sebanyak 165 daripada mereka masing-masing menjana lebih daripada AS $ 15.1 juta jualan, termasuk Gap, Nike, dan Samsung, dengan 17 peniaga melebihi US $ 75.4 juta dan enam melepasi AS $ 150.9 juta dalam jualan.

Jepun, Australia dan Jerman adalah antara negara-negara yang menjual paling banyak ke China semasa Hari Singles tahun ini.

Pada puncaknya, Alibaba memproses 256,000 transaksi sesaat dan US $ 1 bilion diproses dalam beberapa minit pertama. Dalam dua jam pertama, ia mencatatkan US $ 11.9 bilion.

Sebanyak 90 berbanding 82.07 peratus tahun lepas daripada keseluruhan penjualan tahun ini diurusniagakan melalui telefon bimbit. Secara keseluruhannya, Alibaba memproses 1.48 bilion pembayaran dan naik sebanyak 41 peratus tahun ke tahun, dan 812 juta pesanan penghantaran menerusi lengan logistiknya, Cainiao Network. Ini adalah 23 peratus lebih tinggi daripada pesanan penghantaran 657 juta tahun lepas.

Di samping itu, pada puncaknya dalam jam pertama, Cloud Alibaba memproses 325,000 pesanan sesaat.

Ketua Pegawai Eksekutif Alibaba Group Daniel Zhang menyampaikan keputusan kukuh tahun ini kepada strategi "new retail". Syarikat, ini memberi tumpuan kepada mengintegrasikan kedua-dua pengalaman runcit online dan offline.

Semasa Hari Singles tahun ini, Alibaba mengikat beberapa peniaga untuk merancakkan permainan dengan aplikasi realiti (AR). Mereka menawarkan diskaun pelanggan dan promosi jualan yang hehat. Banyak syarikat gergasi online dari Cina juga bekerja sebagai retailers untuk mengalihkan "online traffic" kepada "brick-and-mortar stores" menggunakan "pop-up smart store" dan "in-store technology" .

Pelanggan jenama kosmetik Maybelline, sebagai contoh, mampu mencuba lipstik hampir, manakala mereka di kedai pintar pop timbul boleh menggunakan ruang pemasangan maya untuk mencuba pakaian.

Pengendali e-commerce Asia Tenggara iaitu Lazada, juga mendapat hasil Hari Singles dengan jualan Revolusi Onlinenya tersendiri. Alibaba tahun lalu membeli saham mengawal di Lazada untuk AS $ 1 bilion dan pada Jun 2017 melaburkan AS $ 1 bilion lagi sebagai sebahagian daripada usaha untuk meningkatkan pengembangannya di Asia Tenggara.

Lazada berkata tahun ini menyaksikan 26 juta tawaran yang menawarkan diskaun sehingga 90 peratus di laman webnya seperti telefon bimbit Xiaomi Mi A1, produk penjagaan kulit L'Oréal, dan lampin Huggies, antara barangan yang paling popular.

Pengendali e-commerce ini berkata ia menjual "lebih daripada tiga kali ganda" bilangan item dari tahun lepas. Walau bagaimanapun, Lazada tidak memberikan sebarang angka sebenar untuk jualan sehariannya.